Je eigen merk beginnen vanuit China met FlinQ
Een eigen merk beginnen is niet slechts het bedenken van een goede merknaam. De introductie van een nieuw merk valt of staat met de producten en goederen die je onder de merknaam wil gaan verkopen. Je wil vernieuwend zijn, beter dan de concurrentie in de markt. Zo is FlinQ zelf ook ontstaan. Met de ervaring die we in al die jaren met goederen uit China hebben opgedaan, kunnen we jou van hulp voorzien. De connecties in Azië zijn goud waard. Communicatie is alles. Je moet elkaar begrijpen, als je ervoor wil zorgen dat je ook echt precies dat product ontvangt wat jij wil. Zie het als de basis van jouw merkontwikkeling. Kennis van de Chinese cultuur en kennis van hoe er in China gewerkt wordt moet daarbij niet worden onderschat. Een kwaliteitsnorm of productienorm is niet in ieder land ter wereld hetzelfde. Naar mate je meer producten onder je eigen brand gaat invoeren, weet jouw contact in China of jouw fabrikant beter waar er rekening mee gehouden moet worden. Omdat wij als FlinQ die stappen al hebben doorlopen, kunnen we onze expertise inzetten om jouw nieuwe merk te doen laten slagen.
Wat zijn de voordelen van een eigen merk beginnen vanuit China?
Een belangrijke factor bij de eerste aankopen van een product is natuurlijk de kostprijs. Als je net een eigen brand bent begonnen, kunnen de eerste verkopen levensbepalend zijn. Daarom wil je ervoor zorgen dat je je nieuwe producten tegen een zo goed mogelijke prijs kunt aanschaffen. Het grote voordeel van overzees produceren is dat dat op grote schaal kan gebeuren. Aantallen zijn geen probleem in China. En als de aantallen voor het bestellen van producten uit China groot zijn, dan daalt automatisch de prijs van een stuk. De levertijd zelf van de nieuwe producten ligt ook relatief laag in China. Je kunt daarbij altijd de keuze maken om te vergelijken tussen verschillende fabrieken. Waarom is een bepaalde producent nog sneller met de fabricatie van een nieuw product? Fabrieken in China zijn over het algemeen breed inzetbaar, maar juist specificatie kan er soms voor zorgen dat je product zowel in kwaliteit als kostprijs de concurrentie voorbijstreeft.
Wat zijn de nadelen van een eigen brand beginnen vanuit China?
Hoewel de wereld in de afgelopen decennia een stuk kleiner is geworden, klinkt China nog altijd erg ver weg. Een gebied van de wereld waar alles op een andere manier gaat dan wij thuis gewend zijn. Die afstand kan voelen als een drempel om ook contact te zoeken in het land zelf. Een onbekende cultuur, die maar weinig overeenkomsten lijkt te hebben met de onze. Het voelt als ongemakkelijk als iemand niet meteen begrijpt wat je bedoelt. De connectie ontbreekt en dan wordt communiceren lastiger. Een tip: laat je nooit door iets onbekends tegenhouden.
De langdurige Chinese klantrelaties van FlinQ
China heeft dan wel een ander cultuur, maar zo een nieuwe cultuur mag nooit jouw merkontwikkeling in gevaar brengen noch je er van weerhouden spullen uit China te bestellen. Doordat we bij FlinQ er tijd voor hebben genomen om onze contacten in China te leren kennen, kunnen we er beter op vertrouwen dat bestellingen en productieaanvragen goed verlopen. Door het dagelijkse contact is er wederzijds vertrouwen in de samenwerking. Je kunt het jezelf als Nederlandse inkoper in het buitenland een stuk makkelijker maken door je net te verdiepen in de persoon met wie je zaken doet. Even die drempel over, maar op de lange termijn pluk je -met het beginnen van je eigen merk- er de zakelijke vruchten van!
Importeren van goederen uit China
Je merk krijgt aan de voorkant al goed vorm, zoals een website en een logo. Nu wil je je artikelen vanuit China naar Nederland halen. Er zijn een aantal manier om goederen uit China bij je eigen magazijn te krijgen. Importeren uit China kan bijvoorbeeld via een koeriersdienst (pakketpost). Dit is het meest handig bij kleine hoeveelheden. Bijvoorbeeld als je een demo artikel wil laten overkomen. De kosten voor deze dienst kan snel oplopen, dus wees altijd scherp op het gewicht dat je laat overkomen.
Grote product zendingen invoeren Air Freight
Iets grotere zendingen kunnen beter via Air Freight worden ingevoerd. Hoewel je dan wel iets langer moeten wachten, wordt het financieel een stuk aantrekkelijker. De meest kostenefficiënte manier van importeren is verzending per zeevracht. Daarbij kan je bijvoorbeeld een deel van een zeecontainer vullen met jouw producten en kosten per product besparen. Bij aankomst van de spullen via een container en boot in de haven van bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam moeten nog de formaliteiten worden afgehandeld met de douane: de laatste stap voor het importeren uit China.
Invoerrechten China: hoe werkt het?
Bij zakelijk importeren uit China betaal je in bijna alle gevallen invoerrechten. Dat lijkt een nadeel, maar daardoor weet je wel dat alleen betrouwbare goederen naar Nederland kunnen worden gehaald. De hoogte van deze invoerrechten hangt af van de goederencode of TARIC-code die er op jouw nieuwe product zit. Je kunt de informatie over tarieven en goederencodes altijd checken bij de Belastingdienst of via de Europese Commissie. Je kunt dat ook zelf berekenen hoeveel invoerrechten en eventuele andere importheffingen je gaat betalen als je de goederen ook daadwerkelijk vanuit China importeert.
Bepaal de juiste goederencode
De juiste goederencode bepalen kan lastig zijn. Neem bij twijfel contact op met de Douane. Naast invoerrechten worden bij de import van goederen uit China ook kosten voor de douane berekend. Voor de invoer van goederen in de EU doe je elektronisch aangifte bij de Nederlandse Douane. Een douane-expediteur kan deze aangifte voor je bedrijf regelen, zeker als je hiermee geen tot weinig ervaring hebt. Voor douanehandelingen heb je een EORI-nummer nodig. EORI staat voor ‘Economic Operators Registration and Identification’. Met dit nummer wissel je gegevens met de douane uit. Tip: je kunt voor alle zakelijke afhandelingen ook altijd een slimme tussenpartner inhuren. Dit bespaart je veel administratief werk. Lees je volledig in via de website van de Belastingdienst.
Hoe introduceer je een nieuw merk?
Je merk beginnen en ontwikkelen is een, maar hoe introduceer je jouw merk in de online jungle van webshops en merken? In de afgelopen jaren is het aantal lanceringen van nieuwe producten en diensten sterk gestegen. Het is bij ieder nieuw product binnen je eigen brand beginnen weer nuttig om na te denken over hoe je dat in de markt gaat zetten. Maar daarvoor heb je als het goed is al nagedacht over hoe je jouw overkoepelende nieuwe merk wilt aanprijzen.
Denk daarbij vooral aan de klanten die je wil bereiken
Wie wil je dat jouw producten uit China gaan kopen? Is het nuttig als de consumenten de achtergrond van jouw artikelen meekrijgen? Is het van belang dat zij weten wat het proces is geweest tot het uiteindelijke pakketje dat zij ontvangen met hun nieuwe product? Tijdens de introductie van je merk probeer je deze beste versie neer te zetten. Ga je eigen USP’s na. Bestellen uit China was nog nooit zo makkelijk bij jou. Of: je hebt al nagedacht over de nieuwste trend, dat hoeft de klant niet meer te doen. Wees vrij in je gedachten: het kan op het internet niet groot en gek genoeg.
Hoe zet je een sterk merk neer?
Om een sterk merk te worden en te blijven is het van belang dat je weet waarin jij onderscheidend bent. Wat maakt jouw merk uniek en waarom zou een klant dit juist kopen? Marketingexperts zijn het vaak met elkaar oneens, maar over die vraag zeggen velen: dat is de belangrijkste. Het uitdragen van de identiteit, zodat de (toekomstige) klant precies weet waar hij of zij aan toe is bij het merk. Een nieuw product op de markt uitbrengen is bij uitstek een unieke kans om jezelf als merk neer te zetten. Het is de eerste ontmoeting met klanten, waarvan je hoopt dat er daarna nog vele zullen volgen online. Door bijvoorbeeld de productlancering op een bepaalde manier uit te voeren, kun je klanten aan je laten binden. Als het product na aanschaf ook nog volledig voldoet aan de verwachtingen, dan weet je zeker dat je de klant binnen hebt. Het nieuwe product dat thuis wordt geleverd is een nieuwe ontmoeting van de klant met jouw merk. Dichterbij kom je niet!